lördag 12 september 2009

GI? Jo...

Har i snart 14 dagar levt mitt liv enligt GI-metodens fas 1, dvs max 20 g kolhydrater per dag.
Inget bröd. Ingen pasta, ris eller potais. Ingen öl, mjölk, läsk eller juice. Absolut inget godis, chips, kakor eller bullar. Nej till glass, frukt och efterrätt.

Det är nog bland det svåraste jag gjort vad gäller strikt kosthållning. (Om vi bortser från den gången jag drog ut mina visdomständer och en elak inflammation gjorde att jag tvingades leva på flytande föda i två veckor.)

Yrseln som suttit i de första dagarna är nu borta, och trots att jag äter MYCKET mer mat än tidigare så känner kroppen sig hungrig. Eller i a f hjärnan säger att den är hungrig efter kolhydrater, men magen vet att den är mätt på kött, kyckling, sås, sallad, ost, keso, broccoli, parma-skinka, etc, etc, etc. Konstig känsla som är svår att beskriva.

Så varför gör jag det?
1. Därför att jag vill bevisa för mig själv att jag kan. Egot måste få lite bensin.
2. Jag har insett hur oooonödigt mycket socker och skit jag stoppar i mig i vanliga fall.
3. Jag ville göra något åt min krånglande mage. Har blivit markant bättre.
4. Långsiktigt förändra mina matvanor. Mer grönt, mindre kolhydrater (läs bröd och pasta).
5. Få en jämnare energinivå under dygnets vakna timmar. Märker redan skillnad.

Kommer gladeligen återinföra mer kolhydrater efter de två hårda veckorna är över, men det kommer att ske med måtta. Har deffat ca 1 kg även om det inte var något primärt syfte. Bör återfå det kilot under kommande veckor.

Hittills en grymt lärorik period.

Lite kuriosa:

- Har ätit ägg och bacon till frukost i snart två veckor. Man vänjer sig.
- Satan vad jag saknar bröd! Men samtidigt inte.
- Man känner sig lite lätt berusad... konstant.
- Rödvin innehåller nästan inga kolhydrater.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Messmörssås med gin - Recept

Ingredienser: 2 msk finhackad charlottenlök 1 msk smör 0,5 dl gin + 1,5 dl vatten 2,5 msk kalvfond 0,5 msk kinesisk soja 5 msk mess...