tisdag 23 juni 2009

Gammelbanker

Gammel-ordet måste ju gå alldeles utmärkt att använda även i bankbranschen. Det görs uppenbarligen redan. Där uppstod ju "dom nya bankerna" när internet kom och erbjöd en helt ny plattform för branschen, samtidigt som gammelbankerna fortsatte dras med dyra och kapitalkrävande bankkontor, personal, etc.

Kan det vara så att bankbranschen och mediebranschen inte är så himla olika?

- Båda har varit/är fortfarande traditionella kassakor.
- Dom har (stora) organisationer med starka företagskulturer.
- Förändringar tar (lång) tid att planera, genomföra och förankra.
- Affärsmodellen är baserad på kundens traditionella beteenden. Och på begränsat antal alternativ för konsumenten.
- Med internet erbjuds hungriga, flexibla och effektiva alternativ. Billigare affärsmodell.
- Både gammelbankerna och -medierna såg förändringen komma, men kunde de förutspå konsekvenserna?

Hur det går och vad det slutar med återstår att se, det överlämnar jag till konsumenterna att avgöra.

Läs mer om Facitsjukan och mediebranschen här. Intressant och lärorik post från Mindpark.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bröllop i Berlin - tips för att gifta sig i Berlin

Vi gifte oss i Berlin 6 april 2018. Tänkte dela med mig av några användbara tips till er som också funderar på att gifta er i Berlin. För...